Intuition at Hand

Ett samarbete mellan Konstfrämjandet Norrbotten, projektet Curera och studenter vid utbildningen Curating Art, Stockholms universitet.

Intuition at Hand

Utställningen Intuition at Hand (“Intuition till hands”) introducerar konstverk av tre konstnärer till samlingen på Silvermuseet i Arjeplog och möjliggörs genom ett samarbete mellan projektet Curera (Konstfrämjandet Norrbotten) och studenter från masterprogrammet i Curating Art vid Stockholms universitet. Konstnärerna Jordana Loeb, Hedvig Bergman och Tomas Sjögren har bjudits in att ställa ut konstverk som komplicerar vår uppfattning av tid och verktyg.

Verken som ställs ut på Silvermuseet har valts ut av Ester d'Avossa, Jeanette Gunnarsson och Nathalie Viruly från masterprogrammet Curating Art vid Stockholms universitet. De utvalda konstverken samspelar med Silvermuseets samling genom att visa upp liknande material och storytelling. Bergman ställer ut taxidermi och keramik, Loeb ställer ut karvade träarbeten och Sjögren ställer ut ett Virtual Reality-verk som kombinerar folklore och sci-fi. Dialogen mellan objekten erbjuder nya perspektiv på samlingen som både hyllar och utmanar.

Utställningen Intuition at Hand fokuserar på skapandet. Vi frågar oss vad ett verktyg är, vem som skapar det och om det kan vara vackert i sin egen natur. Kanske är yxan och konstverket egentligen detsamma. Det som spelar roll är handens intuition och känsla för perspektiv.

Om arbetet på Silvermuseet skriver curatorerna:

“Silvermuseet Arjeplog is a museum of collective memory. Its artefacts have been “lived in”. They are objects of the home and habit – reckoning with nomadic traditions and home-making in the region. This gritty sensibility, technological by foresight and intent, also carries an inherent artistic quality or softness. Adaptability is transcendent of time and exists as a characteristic of creativity. Ursula Le Guin’s (2004) perhaps says it best in her essay “a rant about technology” when stating:

“We have been so desensitised by a hundred and fifty years of ceaselessly expanding technical prowess that we think nothing less complex and showy than a computer or a jet bomber deserves to be called "technology" at all. As if linen were the same thing as flax — as if paper, ink, wheels, knives, clocks, chairs, aspirin pills, were natural objects, born with us like our teeth and fingers – as if steel saucepans with copper bottoms and fleece vests spun from recycled glass grew on trees, and we just picked them when they were ripe…” -

This sentiment is reflected by these three artists who conceptually question the binary of man, nature and technology, inspired both by the collective history of the museum, and its collection, as well as the anthropological aspects of the territory.”

– skriver Ester d'Avossa, Jeanette Gunnarsson och Nathalie Viruly, curatorer för Intuition at Hand.

Medverkande konstnärer

Jordana Loeb är en svensk-amerikansk konstnär som bor och verkar i Stockholm sedan 2012. Hon har en BFA med fokus på grafik från Syracuse University, College of Visual and Performing Arts i New York, och studerar för närvarande mastersprogrammet i konst på Konstfack i Stockholm.

Loebs bakgrund i balett, modern dans och den somatiska metoden "Kleinteknik", har bidragit till en rörelseinspirerad praktik som studerar kroppslig anpassning genom att arbeta med muskler med djupt posturalt stöd. Denna fascination rör sig mellan mellan hennes grafiska, skulpturala och soniska verk för att undersöka synergin och följden av rörelser.

Hedvig Bergman examinerades nyligen från mastersprogrammet i fri konst på Konstfack i Stockholm och tog sin BFA från The Academy of Fine Art i Trondheim 2014. Sedan dess har hon ställt ut såväl i Sverige som utomlands: Pilane Skulpturpark (Sve), Galleri Skomakeriet (Sve), Konsthall C (Sve), Liljevalchs (Sve), Les Abattoirs (Fra), TDW (Jap), Rooms (Jap), bland andra. Hedvig Bergman har erhållit stöd och stipendier från Stockholms stad, Konstnärsnämnden (IASPIS) och Yoshikazu Yamagata (skriven efterhand), Junko Koshino & Designboom.

Tomas Sjögren skapar konstverk och interaktiva installationer som bjuder in betraktaren till att begrunda gåtan med mänsklighetens förhållande till teknik genom ett blandat användande av 3D-tekniker, gaming, VR, video och textil. Genom att accentuera den virtuella existensens andliga och materiella egenskaper, leker Tomas Sjögrens verk med tanken att virtuella världar kanske inte bara är en förlängning av den naturliga världen: de kan ha en egen natur, materialitet och mytologi som ännu inte ska avslöjas.

Medverkande curatorer

Ester Maria d’Avossa (f. 1997) är curator och utställningsproducent från Italien och Danmark, verksam mellan Milano (Italien) och Stockholm (Sverige). Hon har en BA i Kulturarvstudier från Brera Fine Arts Academy i Milano och avslutar för närvarande sin MA i curating, med inriktning mot konst, management och juridik vid Stockholms universitet.

Nathalie Viruly (f. 1995) är utställningsproducent, skribent, redaktör och utgivare från Kapstaden (Sydafrika). Hon är intresserad av gränslandet mellan fiktion och minne, moderskap och migration. Hon studerar för närvarande på mastersprogrammet i curating, med inriktning mot konst, management och juridik vid Stockholms universitet.

Jeanette Gunnarsson är frilansande curator som bor och arbetar mellan Stockholm (Sverige) och London (Storbritannien). Hon har en BA från City and Guilds of London Art School och avslutar för närvarande sin MA i curating, med inriktning mot konst, management och juridik vid Stockholms universitet.


Intuition at Hand är en del av projektet Cureras samverkansprogram Läranden.

Utställningen *Intuition at Hand*, curaterad av studenter vid Curating Art, Stockholms Universitet, visades mellan 22 september – 2 december 2023 på Silvermuseet i Arjeplog.

Visa alla