"Jag är en dipmaduojár, utövare av traditionell samisk hantverkskunskap i mjuka material, baserad i Giron och i min hembygd Rámavuollie på norsk sida av Sápmie. Jag är utbildad vid Sámij åhpådusguovdásj i Jåhkåmåhkke och har lärt mig mycket från kollektivet Stuornjárgga sámiid duodjie.
Den traditionella samiska klädseln, som vi känner den idag, är binär. Vi klär oss i kvinno- eller mansgáktie och förmedlar genom det vår könstillhörighet till omvärlden. De senaste åren har jag träffat flera samer som inte definierar sig binärt. Vilken gáktie ska de bära? Vi ska inte behöva välja bort en del av oss själva när vi bär gáktien. Jag önskar mig ett rikare Sápmie och tror på duodjie som inkluderar. Duodjie är en kollektiv tradition och samtidigt en självklar del av samtiden. Duodjien lever med oss och utvecklas, men alltid med kunskap och expertis i botten, och endast kollektivet i ett område kan utveckla traditionerna därifrån. Mitt arbete är en process som jag inte är ensam om att forma.
Mina två söner är fyra och två år och bär gáktie från Ofoten och Sør-Troms området. Gáktien förmedlar att de är pojkar, men om de i framtiden vill klä sig ickebinärt önskar jag att det finns en gáktie för dem. I min utformning av den ickebinära gáktien finns inga moderna markörer som regnbågsfärger och mitt arbete har utgått från en vision om att gáktien är en traditionell ickebinär gáktie från början av 1900-talet.
Mina söner använder också gáktie från Čohkkiras. Jag vill inte att de ska behöva välja bort den delen av sin identitet om de vill klä sig ickebinärt. Jag hoppas att detta mönsterförslag kan vara starten på en process för en ickebinär gáktie. Hur kommer kollektivet ta emot det? Jag är nervös och spänd."
/Rámavuol Elle Bigge, dipmaduojár